Stay connected
Trending News
Polskie startupy, które osiągnęły sukces za granicą
Informacje

Polskie startupy, które osiągnęły sukces za granicą

Vue Storefront, wrocławska firma zajmująca się rozwiązaniami frontendowymi do tworzenia nowoczesnych serwisów e-commerce, kilka dni temu odebrała prestiżową nagrodę The Europas Tech Startup Awards 2022 w kategorii Najgorętszy startup technologiczny. To nie pierwszy przypadek, kiedy polski biznes zyskuje uznanie na arenie międzynarodowej. Sprawdźmy, które startupy znad Wisły również osiągnęły sukces poza granicami naszego kraju, ciesząc się popularnością wśród użytkowników na całym świecie.

  1. Startup – co to właściwie jest
  2. Booksy – polski startup z rekordowym finansowaniem
  3. Brand24 – trudne początki polskiego startupu
  4. DocPlaner (ZnanyLekarz) – polski jednorożec
  5. Brainly – ogromny wzrost liczby użytkowników
  6. Cosmose AI – polski startup podbija azjatycki rynek
  7. Polskie startupy za granicą

Zanim zaczniemy – czym jest startup

Zanim przejdziemy do konkretów, sprawdźmy, co to jest startup. Nie istnieje jedna definicja startupu. Najprościej rzecz ujmując, startup to nowo utworzone przedsiębiorstwo lub organizacja bazujące na innowacji. Ich rozwój opiera się na stworzeniu produktów lub usług, mających rozwiązać konkretny problem. Startupy najczęściej są finansowane ze środków własnych założycieli, funduszy kapitałowych, inwestorów lub dotacji.

Startupy charakteryzuje krótka historia działalności (do 5 lat), innowacyjność, wysokie ryzyko, a także dążenie do szybkiego wzrostu.

Booksy – polski startup z rekordowym finansowaniem

Booksy to platforma ciesząca się szczególnym zainteresowaniem wśród kobiet. Aplikacja została stworzona do elektronicznego umawiania wizyt w salonach Wellness & Spa bez konieczności telefonicznej rezerwacji. Wystarczy kilka kliknięć, aby wybrać interesujący nas termin ze wskazaniem konkretnej usługi. Pierwotnie serwis działał głównie w branży beauty, a obecnie obsługuje również klientów sektora bankowego.

Ten polski startup został założony w 2013 roku w San Francisco przez Stefana Batorego (szefa iTaxi) i Konrada Howarda. Od tego momentu można mówić o nieustającym paśmie sukcesów firmy.

W lipcu 2015 roku Booksy pozyskało od inwestorów ok. 1 mln dolarów, w grudniu 2015 roku ok. 1,9 mln dolarów, natomiast we wrześniu 2019 roku kwota ta wynosiła 28,8 mln dolarów. W styczniu 2021 firma pobiła rekord, otrzymując od amerykańskich inwestorów sumę opiewającą na 70 mln dolarów.

W 2018 roku Booksy wykupiło działającą na podobnych zasadach firmę Lavito. Dwa lata później przedsiębiorstwo przejęło GoPanache – swojego konkurenta na rynku amerykańskim, a w 2021 r. firmę Genbook.

W maju 2019 r. Booksy nawiązała współpracę z L’Oréal Polska oraz Facebookiem, tworząc program Spotkania na Facebooku.

Obecnie z platformy korzysta ponad 13 milionów aktywnych użytkowników na całym świecie m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Brazylii, RPA, Kanadzie, Irlandii, Polsce, Brazylii i Hiszpanii.

Brand24 – trudne początki polskiego startupu

Tej firmy nie trzeba chyba przedstawiać żadnemu przedsiębiorcy. Brand24 to platforma służąca do monitorowania internetu oraz śledzenia wszystkich wzmianek, które pojawiły się w sieci na temat danej marki (własnej lub konkurencyjnej).

Startup został założony w 2011 roku przez Michała Sadowskiego we współpracy z Karolem Wnukiewiczem, Piotrem Wierzejewskim i Dawidem Szymańskim. Początkowo nic nie wróżyło sukcesu firmy. Żaden inwestor nie był zainteresowany pomysłem startupu, a przez pół roku wspólnicy rozwijali projekt, finansując go z własnych środków. Z czasem narzędzie zaczęło zyskiwać uznanie wśród klientów. Brand24 zdobył popularność dzięki klipowi „Powitanie nowego klienta” zrealizowanemu wspólnie z IKEA. W marcu 2013 roku wystartowała azjatycka wersja serwisu, a rok później jego wersja globalna.

Kiedy w 2015 roku spółka pozyskała nowego akcjonariusza, LiveChat Software, wyceniono ją na 28 milionów złotych. Firmą zainteresował się także fundusz venture capital, który zainwestował w Brand24 1,4 miliona złotych. Obecnie wartość rynkowa firmy opiewa na 50,57 miliona złotych.

Aktualnie z usług Brand24 korzysta ok. 50 000 marek w ponad 40 krajach świata. Wśród nich znajdują się m.in. IKEA, H&M, Leroy Merlin Carlsberg, Intel czy Discovery Channel.

DocPlanner (ZnanyLekarz) – polski jednorożec

DocPlanner można porównać do Booksy, z tą różnicą, że został stworzony z myślą o pacjentach i lekarzach. Narzędzie umożliwia umówienie wizyty u specjalisty (dzięki temu, że serwis jest zintegrowany z platformą Google, umówiony termin zostanie automatycznie zapisany w kalendarzu), zadawanie pytań, wystawienie opinii, a w ostatnim czasie także skorzystanie z teleporady. W Polsce firma działa pod nazwą ZnanyLekarz, natomiast w innych krajach funkcjonuje pod nazwą DocPlanner.

Pomysł na startup narodził się w głowie Mariusza Gralewskiego w 2010 roku. Od tego czasu firma rośnie w siłę. Już w 2014 r. DocPlanner przejął turecką firmę Eniyihekim, w 2016 r roku hiszpańską Doctoralię, a rok później włoskie TuoTempo. W 2021 pod skrzydła polskiego startupu trafiła firma Jameda, będąca liderem usług medycznych online na rynku niemieckim.

Od początku powstania firma uzyskała łącznie około 300 mln euro finansowania. Runda inwestycyjna we wrześniu 2021 roku przyniosła wycenę całej spółki na poziomie 1,07 mld dolarów. To oznacza, że DocPlanner jako pierwszy polski startup dołączył do prestiżowego grona jednorożców, czyli firm, których wartość przekracza 1 miliard dolarów.

Jak czytamy na stronie DocPlannera, firma funkcjonuje obecnie w 9 krajach, obsługując miesięcznie 85 milionów pacjentów z Argentyny, Brazylii, Chile, Kolumbii, Czech, Niemiec, Włoch, Peru, Portugalii, Hiszpanii, Turcji oraz oczywiście z Polski. W serwisie zarejestrowanych jest 190 tys. specjalistów.

Brainly – ogromny wzrost liczby użytkowników

Brainy to platforma edukacyjna, która wspiera naukę zdalną. Serwis przeznaczony jest zarówno dla uczniów, którzy pomagają sobie wzajemnie w rozwiązywaniu zadań, jak i dla nauczycieli wspierających wiedzą swoich podopiecznych.

Startup powstał w 2009 roku pod nazwą zadane.pl. Jego pomysłodawcami są Michał Borkowski, Łukasz Haluch oraz Tomasz Kraus.

Początkowo firma była finansowana wyłącznie przez współzałożycieli. W 2012 roku startup pozyskał fundusze z Point Nine Capital, a w październiku 2014 roku od General Catalyst Partners, Runa Capital i innych firm venture capital, dzięki czemu całkowita kwota inwestycji wyniosła 9 milionów dolarów.

W maju 2016 r. ujawniono kolejną rundę finansowania w wysokości 18 mln dolarów, a w październiku 2017 r. Brainly zebrał 14 milionów dolarów w rundzie finansowania prowadzonej przez Kulczyk Investments. W lipcu 2019 r. firma pozyskała kolejne 30 milionów dolarów, a w grudniu 2020 roku spółka otrzymała dofinansowanie w wysokości 80 mln dolarów, które zostały przeznaczone na rozwój nowych produktów, umożliwiających edukację zdalną na całym świecie.

Platforma cieszyła się popularnością od początku działalności (w ciągu pierwszych sześciu miesięcy działalności serwis odnotował milion unikalnych użytkowników), jednak to w 2020 roku, przez panującą pandemię, liczba osób korzystających z Brainly zwiększyła się aż o 75%. Obecnie strona liczy ok. 60 milionów użytkowników w 35 krajach.

Cosmose AI – polski startup podbija azjatycki rynek

Cosmose to aplikacja do lokalizowania klientów w sklepach stacjonarnych z dokładnością do dwóch metrów. Usługa działa na zasadach podobnych do Google Ads, z tą różnicą, że wyświetlane reklamy kierują pod konkretny adres sklepu, prezentując jego asortyment oraz aktualne promocje.

Ten polski startup został założony w 2014 przez Mirona Mironiuka, który planując rozwój firmy, wyjechał do Azji, by przez kilka miesięcy testować swój pomysł. Mironiuk mieszka tam do dziś, a obecnie jego biznes jest wyceniany na 100 milionów dolarów.

Z Comose AI korzysta ok. 500 tys sklepów oraz miliard użytkowników. W portfolio klientów firmy znajdują się takie marki jak Gucci, Burberry, Mercedes, Samsung, LVMH, Loreal, Cartier czy Walmart.

Silna pozycja Comose na azjatyckim rynku umożliwiła polskiej firmie współpracę z takimi gigantami jak Didi (chiński odpowiednik Ubera), Youku (chiński odpowiednik YouTube) oraz Weibo (chiński odpowiednik Twittera).

Polskie startupy za granicą

Jak pokazują powyższe przykłady, rynek technologiczny jest niezwykle chłonny i otwarty na nowe rozwiązania. Dobry pomysł na startup może być kluczem do rozwoju biznesu nawet w czasach kryzysu, takich jak pandemia. Potrzeba dużo samozaparcia, cierpliwości, wiary w powodzenie interesu i oczywiście odrobina szczęścia. Jeśli posiadasz to wszystko, kto wie… może za jakiś czas Twój startup pojawi się w podobnym zestawieniu.

Linki

Related posts

© AB Foto 2022