Stay connected
Trending News
Pomysły na zdjęcia produktowe do sklepu internetowego
Foto, Foto i wideo, Poradniki

Pomysły na zdjęcia produktowe do sklepu internetowego

Nie jest tajemnicą, że kupujemy oczami. Te, w momencie wertowania ofert, są dziś skierowane najczęściej na ekran. W cyfrowym środowisku potencjalnego Klienta od przejścia do konkurencji dzieli jedno kliknięcie. Jak zatrzymać jego uwagę i wyróżnić się w gąszczu produktów i usług? Poznaj kilka pomysłów na zdjęcia, które pomogą Ci dobrze zaprezentować produkt i zbudować atrakcyjny wizerunek firmy, a co za tym idzie, zwiększyć sprzedaż.

  1. Stylizowane zdjęcia produktowe (zdjęcia still life)
  2. Zdjęcia flat lay – fotografuj z góry
  3. Człowiek na zdjęciach produktowych
  4. Zdjęcia lifestylowe – produkt w jego naturalnym środowisku
  5. Piękno tkwi w szczegółach – moc detali
  6. Zdjęcia plenerowe – wykorzystaj darmową scenografię
  7. Podsumowanie

Stylizowane zdjęcia produktowe (zdjęcia still life)

W branży mówimy na nie zdjęcia still life, produktowe zdjęcia reklamowe lub stylizowane zdjęcia produktowe. To takie packshoty na sterydach – nieistniejące tło zamieniamy na scenografię. Jaką? Dowolną – mile widziane są zarówno dodatki odnoszące się do najważniejszych cech prezentowanego produktu, jak i abstrakcyjne formy. Zadanie tych pierwszych jest oczywiste, te drugie natomiast mają przyciągnąć uwagę lub nawiązać do graficznego motywu strony internetowej bądź aktualnie prowadzonej kampanii reklamowej.

Najprostszy pomysł na scenografię? Jej brak! 🙂 Białe tło, którego nie wyszparujesz podczas edycji zdjęcia. Produkt przestanie lewitować w nicości – rzucone przez niego cienie będą widoczne, co nada zdjęciu głębi, a prezentowanemu przedmiotowi trójwymiarowości. Do białego tła możesz bez obaw dołączyć jasne elementy scenografii – wszelkiego rodzaju kubiki, styropianowe kule, walce czy inne bryły uatrakcyjnią zdjęcie i pozwolą Ci pobawić się perspektywą.

Zobacz przykład poniżej – przezroczyste, trudne do atrakcyjnego zaprezentowania etui na telefon. A na zdjęciu? No sztos! Doskonale widać kształty i detale. Oprócz światła wypełniającego użyto tutaj lampy z czaszą, której ostre światło rzuciło wyraźne cienie i mocno zarysowało krawędzie produktów. Ponadto, dzięki pokazaniu kilku egzemplarzy na jednym ujęciu i oparciu ich o białe prostopadłościany, potencjalny klient widzi produkt z każdej strony.

Oczywiście scenografie mogą być zdecydowanie bardziej rozbudowane, jednak nie warto przesadzać. Pamiętaj, że, wbrew pozorom, takie układanki nie są proste. Bez wiedzy i wyczucia w temacie kompozycji, koloru, oświetlenia i perspektywy łatwo przekroczyć granicę dobrego smaku. Im więcej elementów dodasz, tym trudniej będzie Ci nad nimi zapanować i zorganizować cały plan tak, by to produkt grał pierwsze skrzypce.

Obejrzyj jeszcze raz zdjęcie okładkowe tego artykułu. Oprócz prezentowanego buta widzimy na nim kamienie, liście i delikatnie rozświetlone tło. Wszystko w odcieniach jasnego brązu i brudnej żółci, która nawiązuje do dwóch akcentów kolorystycznych prezentowanego produktu i może być kojarzona z pieszymi wędrówkami, do których jest przeznaczony. Wprowadzając tak niewiele dodatków o zbliżonym odcieniu łatwiej będzie Ci rozpocząć przygodę ze zdjęciami still life.

Pomysły na zdjęcia do sklepu internetowego

Mogłoby się wydawać, że przykład poniżej, to już wyższa szkoła jazdy. Nie do końca. Na zdjęciu wciąż mamy mało elementów, a wszystkie są spójne kolorystycznie. Efekt wow wywołują, przede wszystkim, nienaturalnie unoszące się przedmioty, jakby pozbawione grawitacji. Jak to zrobiono? Nic prostszego – wystarczy żyłka lub cienki sznurek, który później, podczas edycji zdjęcia z łatwością usuniesz z jednolitego tła.

Zdjęcia flat lay – fotografuj z góry

Zdjęcia flat lay, to specyficzny rodzaj fotografii i jednocześnie świetny pomysł na zdjęcia do sklepu internetowego. Od omawianych wyżej stylizowanych zdjęć różni je jeden, łatwo zauważalny szczegół – perspektywa. Wszystkie zdjęcia typu flat lay są wykonywane z góry, zazwyczaj z obiektywem skierowanym dokładnie pod kątem prostym do tła, na którym leżą produkty, dodatki i elementy scenografii.

Fotografia flat lay to bardzo ciekawy i, wbrew pozorom, rozbudowany temat, dlatego tego rodzaju zdjęciom poświęciliśmy osobny artykuł. Koniecznie przeczytaj Zdjęcia flat lay – fotografia produktowa z innej perspektywy, jeżeli planujesz prowadzić tego rodzaju zdjęcia do swojego sklepu internetowego lub fotograficznego portfolio. Z publikacji dowiesz się więcej o kompozycji i zarządzaniu kolorem, co przyda Ci się podczas realizowania dowolnego projektu fotograficznego.

Człowiek na zdjęciach produktowych

Nic tak nie wzbudza zaufania i nie ociepla wizerunku marki jak widoczny na materiałach reklamowych człowiek. Jednak zorganizowanie sesji zdjęciowej z udziałem profesjonalnych modelek i modeli jest skomplikowane i drogie, między innymi z uwagi na wykorzystanie wizerunku fotografowanej osoby do celów komercyjnych. Jak więc sobie poradzić gdy dopiero rozwijasz swój sklep i nie chcesz przesadnie inwestować? Możesz poprosić znajomych lub współpracowników i wykadrować zdjęcie tak, by nie było widać twarzy. Odbiorca nie musi jej widzieć, by czuć, że na zdjęciu jest człowiek.

Zdjęcia lifestylowe – produkt w jego naturalnym środowisku

Powyższe pomysły na zdjęcia do sklepu internetowego pozwalają na umieszczenie oferty w jakimś kontekście, w jakieś przestrzeni. Jednak to zdjęcia z życia wzięte, często nazywane zdjęciami lifestylowymi, w pełni pokazują przeznaczenie produktu lub wartości jakie niesie za sobą skorzystanie z prezentowanej usługi.

Nie dysponujesz dużą przestrzenią, sprzętem i umiejętnościami, które pozwoliłyby Ci wykonać takie zdjęcie? Nie szkodzi, skup się bardziej na produkcie, a mniej na otoczeniu. Zaprezentuj produkt w ciaśniejszym kadrze, a tło rozmyj fotografując pod światło, z mocno otwartą przysłoną. Na przykład tak, jak na zdjęciu poniżej. Widząc je, podświadomie zakładasz, że akcja dzieje się w salonie fryzjerskim lub łazience, czyli tam, gdzie suszarki do włosów używa się najczęściej. Jako fotograf produktowy, producent sesji zdjęciowych lub właściciel sklepu internetowego doskonale jednak wiesz, że takie zdjęcie mogło być wykonane w dowolnej przestrzeni.

Zdjęcia lifestylowe, to też doskonały przykład na to jak ważny w fotografii komercyjnej jest element ludzki. Dzięki temu, że, oprócz produktu, na zdjęciu widać również kawałek ręki i sylwetki kobiety trzymającej suszarkę, wydaje się być ono jeszcze bardziej prawdziwe i naturalne i nie jest nachalne, przez co wzbudza duże zaufanie.

Piękno tkwi w szczegółach – moc detali

Jakie przedmioty nazywamy produktami premium? Takie, przy produkcji których przywiązano duża wagę do szczegółów. Doskonała jakość każdego detalu wyróżnia rzeczy drogie, od tanich – jeżeli przedmioty z Twojej oferty właśnie takie są, to musisz to pokazać.

Większość galerii sklepów internetowych pozwala przybliżyć się do dowolnego fragmentu zdjęcia, jednak nie o to tutaj chodzi. Prawdziwe ujęcie detalu, to fotografia wykonana z innej perspektywy i ma stanowić swoisty certyfikat jakości.

Zbliżenia pomogą utrzymać uwagę odbiorcy, gdy ten będzie przeglądał serię zdjęć. Różnicowanie planów w fotografii jest równie istotne jak w filmie. Tworząc serię zdjęć, nawet produktowych, pamiętaj, by odzwierciedlały one różne punkty widzenia, dzięki czemu przeglądający je, Twój potencjalny klient, zostanie wciągnięty w swojego rodzaju mini-opowieść o produkcie.

Zdjęcia plenerowe – wykorzystaj darmową scenografię

Wykonywanie zdjęć do sklepu internetowego w plenerze to świetny pomysł z wielu powodów. Po pierwsze: wiele atrakcyjnych przestrzeni jest ogólnodostępna, a więc darmowa. Tego z pewnością nie można powiedzieć o odpowiednio wyposażonym studiu fotograficznym, w którym każda dodatkowa godzina to większy koszt przedsięwzięcia. Po drugie: klimatu wąskich miejskich uliczek, nadmorskich plaż czy lasów pokrywających górskie zbocza nie oddadzą nawet najdroższe scenografie czy najbardziej zawansowane techniki retuszu i fotomontażu. Nie bez powodu w recenzjach niektórych filmów, wśród opisujących produkcję zalet napotykamy wzmiankę o tym, że kręcono go na zewnątrz, w realnych lokacjach, a nie na green screenie, co wciąż, pomimo mocno rozwiniętej technologii często wygląda nienaturalnie.

Oczywiście każde rozwiązanie ma też wady. Główną niedogodnością sesji plenerowych jest uzależnienie się od pogody i światła, na które mamy znikomy wpływ. Widząc jednak efekty, myślę, że warto przejrzeć prognozę pogody i rozważyć ten rodzaj fotografii, jako dobrego pomysłu na zdjęcia do sklepu internetowego.

Podsumowanie

Fotografia produktowa nie musi być nudna. Zdjęcia ze scenografią, z udziałem ludzi czy szukanie odpowiedniego światła, miejsca i kadru w plenerze, to dla wielu nie tylko praca, ale i zabawa, która łatwo uzależnia.

Pamiętaj jednak, że z dodatkowymi elementami nie warto przesadzać. Wprowadzaj urozmaicenia i rozbudowuj swoje scenografie powoli i z wyczuciem. Bardzo ważne jest miejsce publikacji zdjęć, do którego powinieneś dostosować swoje pomysły. Nasycona elementami i kolorem scenografia doskonale sprawdzi się jako baner w sklepie internetowym, nieco gorzej natomiast na siatce produktów. W tym przypadku, jako zdjęcie okładkowe, lepiej wykorzystać packshot, a zdjęcie ze scenografią pokazać później, już na stronie danego produktu (w galerii lub treści), jako elegancki dodatek.

Z pewnością szybko zauważysz, że im lepiej zaprezentujesz produkt, tym więcej osób doda go do koszyka, co z pewnością jeszcze bardziej zmotywuje Cię do eksperymentowania 🙂 Baw się dobrze!

Related posts

© Blog AB Foto 2019-2022